fredag 1 november 2013

Bjuråkers Forngård . Inlägg 1

Bjuråkers Forngård ligger vackert belägen på "Lithens Backar" mellan Tjärnatjärn och Norra Dellen .
 Tjärnatjärn
 Frisbogården .






 Näthus vid Tjärnatjärns strand .
 Smedja till höger
Smedjan och Tjärdalen
 Tjärdal . För utvinning av tjära genom kolning av tjärstubbar och tall . Tjärdalar anlades i backslutningar med lutande träbotten vari kolningen kunde ske . Står att läsa detta på info skylten .
Enormt vacker Forngård med 30-tal byggnader . Ska även finnas 62 tak på olika byggnationer fick jag berättat för mig då jag var här .

 Skvaltkvarnen från Fagerfall  ,  det är en enkel Mjöl kvarn .
Bänken i drivor av höstens guldgula 


1 kommentar:

  1. Hej!
    Jag lånade en bild av dig till min blogg och länkade hit. Hoppas det var ok, annars får du säga till så tar jag bort den.

    SvaraRadera